En till synes evig fråga: ska man använda blyersättning eller inte i en gammal Meriden-traja?
I så fall, viket fabrikat är bäst?
En till synes evig fråga: ska man använda blyersättning eller inte i en gammal Meriden-traja?
I så fall, viket fabrikat är bäst?
Om jag förstått rätt, så fösvann blyersättningen redan på sjuttitalet i californien. Själv har jag aldrig använt det i mina klassikers, den senaste gick nog 7-8000mil i min ägo, utan problem. Du har gissningsvis alu topp, så om du mot förmodan måste byta säten, så är det lätt. Bly ersättningen vi hade i bensinen senast, satte bara igen förgasarna, till ingen nytta. MVh Stefan
För att vara extra påläst pratade jag med en bekant som har eget motorlabb. Han jobbar med bränslen och oljor. Hans råd till den som är orolig är att blanda i "mindre än en halv procent tvåtaktsolja" i soppan. MEN, det skall vara av bästa kvalitet, annars får man sotavlagringar på ventilerna. Han rekommenderar syntetisk motorsågsolja. Oljan måste funka med den motorolja man kör, Vilket jag tolkar som att man inte skall använda vegetabiler. Motorsågar är väldigt högt påkända och detta är ett trick som är vanligt bland räjsingfolk. Han sade också att behovet verkar vara avhängigt hur agressiva kammar man har. Abrupta öppningar/stängningar sliter mer på säten. Hoppas detta var till ngn hjälp/stefan
Du måste logga in för att posta.