Hej!
Jo, jag behöver lite hjälp/verifiering på hur toppen ska dras på ovan nämnda motorcykel (moment och ordning, 9-bult) Jag har letat runt lite på nätet, men kan inte hitta någonting. Hoppas att någon kan hjälpa mig
Tack!
Hej!
Jo, jag behöver lite hjälp/verifiering på hur toppen ska dras på ovan nämnda motorcykel (moment och ordning, 9-bult) Jag har letat runt lite på nätet, men kan inte hitta någonting. Hoppas att någon kan hjälpa mig
Tack!
Ingen som har en aning? :)
Moment finns på Basmotors hemsida (och i original-verkstadshandboken?).
Välj Triumph-info till vänster på bassidan:
Tack så mycket för den infon! (Är inte så hemma vid datorn) Vad jag får ut av det som står så är det 25nm som gäller? Verkstadshandboken hade jag gärna tittat i om jag hade den till hands! :)
Ok, med Haynes uppslagen så är dragningsordningen så här om du "sitter" på hojjen i dess färdriktning. Börja med bulten i mitten (lille)5/16 in dia med moment 15lb ft, sedan bakre höger inner (pinnbult), bakre vänster inner, främre vänster inner, främre höger inner. Nu yttre bulten vid tändstiften, först främre höger, bakre höger, bakre vänster sedan till sist främre vänster. Alla dessa är om jag inta missminner mig 3/8 in dia och skall enl Haynes endast dras till 18 lb ft.
Detta är en sänkning från fabrikens tidigare rekommenderade 25lb ft. Orsak kan vara att cyl o topp expanderar så pass mycket att med 25lb ft ligger man för nära toppbultarnas sträckgräns. Om det kommit nyare påbud känner jag dock inte till. Denna mekhandbok är sent 70-tal (tar även upp 750 med skivbroms)
Om detta var obegripligt kan du ju beställa aktuellt avsnitt ur verkstadshandboken från klubben. (kom att tänka på den möjligheten)
Jo, om det inte är nya pinnbultar/bultar du använder så bör de mätas så de ej är för utsträckta. Man töjjer bulten när man drar åt dem och sedan återgår de när de slackas, men inte helt och till sist har de tappat sin elastisitet (djäkla ord att stava) de har nått sträckgränsen. Det även denna elastisitet som kräver efterdragning.
Nu kanske jag babblar om självklara saker för dig men om inte är det bra att veta.
Lycka till så ses vi på Brittaniarallyt kanske...
Du ska ha många tack för dina svar!! Bättre att berätta för mycket än för lite, du har varit till stor hjälp!
Där hade vi kanske setts om kalendern tillåtit det, men så är dessvärre inte fallet. :(
Tack ännu en gång!
Du måste logga in för att posta.