Har problem att köra med lyset påslaget,har brytarlöst tändsystem. Finns det någon lösning på detta.
Laddning T120-69
(5 inlägg) (2 röster)-
Postad för 9 months sedan #
-
Du borde inte ha problem. Effekten från en vanlig två-trådars alternator , som monterades -69, räcker gott till att driva tändsystem och lyse. Är problemet att batteriet inte håller laddningen eller börjar maskinen att missa som om spänningen inte räcker till när du kör ?
Om vi tänker att du har ett fel så betår det oftast av dålig kontakt i någon koppling, kabelbrott (där kablarna går ut från lindnigen på statorn är en känslig punkt), eller någon defekt detalj som batteri eller zenerdiod.
Om du helt enkelt har för hög förbrukning så är det oftast framlampan, jag har inga problem att köra med H4-lampa (55 Watt på halvljuset), men det finns lampor med lägre effekt.
Det finns högeffektsgeneratorer och tre-fassystem och även olika reglerboxar att köpa, men har du inget extremt behov av effekt (elektronisk tändning typ Boyer drar inte mycket effekt) så borde du klara dig med standard grejer som är friska.
Ett problem kan vara storstadskörning med mycket rödljus och krypkörning, men eftersom du inte behöver kräm till en elstart så klarar generatorn att mata tändning o lyse.
Hälsningar Viktor
Postad för 9 months sedan # -
Tack för svaren Viktor,Kör jag med lyset påslaget efter ca 30 minuters normalkörning 50 70 90 km så börjar lyset bli svagt maskinen börjar ej att missa men lägger av vid låga varv.
Har standard elsystem,ny två-trådars alternator batteriet är ca 7-8 år.
Mvh IngemarPostad för 9 months sedan # -
Kan vara så att batteriet har passerat bäst före datum och drar ner spänningen, vibrationer kan knäcka det på ett par år. Känns ändå mera som att det inte kommer kräm nog från generatorn, kanske har likriktaren börjat ge sig eller något som ger upp när det börjar bli varmt. Vore bra om du hade möjlighet att mäta lite på hur mycket kräm det är i systemet.
Hälsningar Viktor
Postad för 9 months sedan # -
Jag kollar upp laddning med lyse och utan.
Mvh IngemarPostad för 9 months sedan #
Svara
Du måste logga in för att posta.