Hej! Har just inhandlat en Legend 00 med 1233 mil. Har dock ej hämtat den ännu. Någon som har erfarenhet av en sådan mc, kom med tips och vad kan vara en brist på mc, något man bör tänka på. Kan tillägga att jag fått ett års garanti.
mvh Tommy
Hej! Har just inhandlat en Legend 00 med 1233 mil. Har dock ej hämtat den ännu. Någon som har erfarenhet av en sådan mc, kom med tips och vad kan vara en brist på mc, något man bör tänka på. Kan tillägga att jag fått ett års garanti.
mvh Tommy
Hej, är nästan i samma situation som du men har inte köpt ännu. Jag är också tacksam för tips inför kommmande köp.
mvh Johan
Det måste väl vara någon som kört och ägt en Legend, eller är det så jobbigt att delge er en egen erfarenhet av just Legend.
Är inte Triumphägare måna om sin mc.Skall bege mig till Malmö på Lördag den 30 och hämta hem min Legend.
Johan, vi får nog slå våra huvun ihop och lösa detta prblem själva.
mvh Tommy
Hej pojkar! Grattis till bra val av hoj. E själv ägare till en -00 sedan -04 och har inte haft några problem alls :-) Bara tuta och köra...
Det e väl svårt att förutse vad för problem som komma skall. Ställ frågorna här om det händer något, så får vi se om vi kan lösa det då!
Ett års garanti e ju strålande, då kör du ju hela säsongen i år!
Kör försiktigt så syns vi säkert.
Kram Madde
Tack för ditt svar Madde. Då hoppas jag att det bara är att tuta och köra.
Ett problem jag hört med en Triumph försäljare var att templampan lyser rött nästan på de flesta. Men finns det bara vatten i kylsystemet samt att fläkten fungerar som den ska, då är det inga problem.
mvh Tommy
Gratulerar till ett bra MC-val, har själv en Thunderbird -98 som jag kört 1500 mil med utan några problem. Vet att MC-Nytt hade beg. reportage om Legenden för några år sedan och då hade en ÅF i norrland en kund som kört 6000 mil utan problem. Den fantastiska tre-pipen är i princip outslitlig.
And its a triumph!
Johan,Kista
Bara att gratulera till en skön mc - Har också en Legend - 00 och haft den sedan ny.
Kan väl säga utan överdrift att den är riktigt behaglig att köra och äga
Att temperaturlampan lyser, kan inte vara riktigt. Den skall bara lysa när temperaturen blir hög.
Det kan hända att den blinkar till när fläkten precis går igång, men den skall inte vara tänd hela tiden (kan ju vara så enkelt som att temp.givaren behöver bytas ut)
Själv tyckte jag att den var lite högvarvig, så jag drevade om den, vilket sänkte varvtalet ~ 1000 r/min i motorvägsfart
Visst - den blir något slöare, men istället får man "längre" växlar, så detta passar mig bättre. Det finns kraft i motorn, så att det räcker gott ändå
Om du sköter servicen själv, så lägg lite tid på att tillverka en tändstifts nyckel. Man kan väl säga utan överdrift att det är lite trångt, framför allt mitten tändstiftet
Ett annat tips - skulle göra en u-sväng när hojen var ny, och motorn var kall. Halvvägs in i böjen, så dör motorn och det innebar att man hamnade på backen direkt.
Vilket fick till följd att fram blinkersens glas gick sönder och att hela blinkershållaren trycktes in i strålkastarhållaren, som då givetvis gick sönder.
Och detta är en "storsäljande" reservdel för triumph, det är många som råkat ut för samma tabbe.
Det jag gjorde var att montera på andra blinkers, som kommer närmare strålkastaren, alltså en mycket kortare arm, i fall det skulle missas någon mer gång. Sedan att det blev snyggare, var ju ingen nackdel
Har du frågor, så skriv bara
Christer
Tack för att du svarade så positivt om Legenden.
Jag var i Malmö i går Lördag och hämtade hem min Legend 00 från Malmömccenter.Efter att hört väderrapporten att det skulle komma in snö i skåne fick jag lite panik. Men det hade snöat på fredagen, så vägarna var helt torra och fina.
Visst var jag spänd och lite stressad över vilket resultatet skulle bli vid första mötet med Legenden.Jag har ju kört 30 mil från Götet.
Ni kan inte trot, men den är i nyskick, har ägds av en dam i 50 årsåldern sedan den var ny.Säljaren sa att han hade kunnat sälja den 4 ggr, så många var intresserad av den. Det fanns en till Legend, men inte i samma skick.Säljaren startade den och, ja den gick mycket tyst i motorn och gött ljud från ljuddäparna.Hemmresan gick mycket bra, jag tyckte att jag körde fortare hem, men nu var jag inte så stressad av snöoväder.
Väl hemmkommen fick jag hjälp av min kompis att ta ner mc från skåpbilen utan missöden.
Efter ca 65 mil är man hemma igen.
Nu står den tryckt i garaget tills jag kan ta den första turen.
Kvällen fick ägnas åt att läsa manualen.
Mvh Tommy Larsson
Det är alltid trevligare att ha mc:n i sitt egna garage - då kan man gå dit och titta och klämma och beundra och titta igen och drömma sig bort och ....och ..... du förstår säkert vad jag menar
Berätta lite mera - färg, extra utrustning osv osv??
Har du tur kanske förra ägaren har kvar lite info/papper om mc:n
Men inte längtar du till våren nu eller hur!
Hej igen! Jo man drömmer verkligen av att få köra ut med den, jo jag längtar verkligen till våren. Är ingen snömänniska, alltså jag gillar inte kallt väder, o.k snön ligger där den ligger.Gillar att meka och putsa på gammelbilen också, och då vill man ha fint väder.(Just nu har jag demonterat motorn. Vevstakslagret var trasigt.Vevstaken slog hål i botten delen av motorn.)
Färgen är svart, sidoväskor, sissybar.
Har startat den några gånger, måste få lyssna på ljudet, underbart.
Skulle skruva bort bultarna som håller sadeln, vill underhållsladda batteriet. Ena bulten krånglade, lite sliten, får nog lossa sissybaren, då kanske jag kommer åt lättare.Har skickat ett brev till förre ägaren, men har inte fått något svar ännu.
Undrar lite, följer det med en verktygssats till mc eller?
Förresten har våren kommit, får titta ut genom fönstret.
mvh Tommy Larsson
Ajdå -....svart, den modellen är det bara bekymmer med.................. (hahaha)
Triumph har utvecklat det här med tillbehör till sin spets och det följer inte med något alls vid nyköp. Så vill man ha en ex verktygssats, så får man köpa detta. Men då är det bättre att köpa riktiga verktyg. blir både bättre och billigare
Sadelskruvarna är en riktigt idiotisk lösning och så sitter de under sadeln och lite snett också, som gör det ändå svårare
Det går lättare om man gör en lång insexnyckel, men det är krångligt ändå
Här gjorde jag en ombyggnad - fick tag i på en mc skrot, sportmodellens sadellåsning, som sker med nyckel i vänster sidokåpa betydligt enklare.
En annan lösning som man kan göra själv eller köpa som tillbehör (ej original tillbehör)är att ta en "lång skruv" som räcker lite utanför sadeln. (man får alltså sätta ett stopp några centimeter in på skruven och så i slutet fixa till någon slags ratt för att få finger fäste)
Du hittar den här, så att du kan se hur den är utförd http://www.jacklilley.com/view_part.asp?category_id=26&category_type_id=149&part_id=3430
Ett annat tillbehör, som jag gillar skarpt är reglerbara koppling/bromshandtag, då kan man få rätt inställning, som passar sina egna händer
http://www.jacklilley.com/products_catalogue.asp?category_id=26&category_type_id=77
Håller med angående ljudet - det är helt annorlunda mot alla andra mc, riktigt skönt. Det är flera som legat bakom mig vid samlad körning och vid paus har de påpekat just detta - vilket skönt ljud
/christer
Tjena Tommy, inga större fel på en Legend föruom just tempgivaren som kan krångla men det är bara att byta. Enkelt lyft tanken så sitter den där. Om din Legend inte är om bestyckad så bör du göra det. Orginal bestyckningen är för snål och då händer det små olyckor om mnan inte passar sig, som Triumph olyckligtvis drabbades av. 40-42 bör du hamna på för att maskinen skall spinna som en katt. Du får lättare start, inte massa choke utan bara lite vid starten, bättre vridmoment i bottenregistret. Tyvärr har inte Triumph detta som reservdel men det finns en mc som tillverkas i stora landet i väster förkortas HD. Dom har på några modeller samma förgasare. Är avgasrören öppnade bör du gå upp huvudmunstycke med. När jag hade vår Legend gjorde jag detta och vips fick jag samma hästar på backhjulet istället för motorn.
Tyvärr hände det att folk sålde sina Legender och Thunderbird för, mot bättre vetandet p.g.a snålställda förgasare.
Ha´dä´
Lasse
Hej och tack för din insändelse. O.k Har pratat med förre ägaren, och hon sa att hon har inte haft några problem med mc. Hon har ägt den sedan ny. Jag får prova och se och känna hur den uppför sig på väg.Det låter lovande att så lite kan göra för att den skall gå bra.
Har den varit damkörd så har hon nog inte öppnat avgasrören.
Mvh Tommy.
Tommy - angående avgasrören, om dessa original eller "öppna", det hörs direkt när du startar hojen
Eller om du lyser in i avgasröret med en ficklampa - finns det ett "stopp" ~ 2 decimeter in i ljuddämparen, så är det original
Den öppnare dämparen är bara ett hål rakt igenom, har för mig att det står på sidan instämplat att det inte får användas i trafik
Men originaldämparna har instämplat nummer T2201580/90, baktill på den undre halvan
Lasse - är nyfiken på vad menar du med "små olyckor"?
De Triumph mekaniker jag pratat med genom åren, har bara sagt att man skruvar ut justerskruven för att öka bränslemängden, när man monterar öpnnare avgassystem
Hej! Hur har ni det i snön. Har igår och idag Lördag skottat ca 60 cm snö på min uppfart och parkering.
Finns det ingen som kan fixa lite sol, så snön sakta men säkert försvinner.
Ang. Ljuddämpare så tittade jag på det instämplade numret. Det står T2201560 på änden av röret.
Lyser jag in, så verkar den öppen, svårt att se.Ser inget stopp.
Har igår köpt låsbart tanklock, skivbromslås, förkromade bultar som håller sadeln, samt ett verktygskit.
Synd att man måste demontera tanken för att fylla på kylarvätska, nivån ligger under det nedersta strecket.
Är det besvärligt att byta munstycken?
Mvh Tommy
Hej,Har själv en T-bird 96 som köptes ny,den har gått 5500 mil som en klocka,tills i sommras då den tvärdog,hadde nästan gett upp hoppet då den plötsligt startade igen för att gå ett par minuter sen dog den igen,bytade efter tips givaren till tändningen och sen gick hojen kanon igen i 29 mil sen hände samma sak,pratade med meken som som servat hojen och han sa att det beror på att tändspolarna efter några år inte tål värmen från motorn,ohmen rusar i höjden när spolarna blir varma detta är ett problem som han sett på en hel del T-birdar och Legender.Nu är nya spolar beställda,så nu hoppas jag kunna köra igen utan att ha nummret till bärgaren tillhands,vad gäller temp lampan hände samma sak för mej när hojen var helt ny,systemet var fullt men lampan lös,det berodde på en luftbubbla,hadde jag kört där det skumpade lite hadde problemet löst sig själv,nivåmarkeringen på expansionskärlet var lite väl högt satt på dom första årsmodellerna,den sitter lägre på senare hojar.
Tommy - förstår att du längtar till ett snöfritt väder och vägbeläggning, så du får ut och köra, men nog känns det som snön har kommit för att stanna länge och så vräkte det ju ner mer i helgen också, som det inte räckte med det som fanns innan
Låsbart tanklock, då känner man sig tryggare och vill du ha ett förslag till annan extra utrustning, så är det skärmförlängare till framskärmen, kanske inte så snyggt, men det sparar stensprutet på motorn en hel del.
Beträffande munstyckena - mitt råd är att du provar först hojen ordentligt, innan du börjar bygga om, det är inte säkert den blir bättre, den kan mycket väl vara perfekt som den är.
Har själv bara justerat inställninmgsskruven lite grand pga av öppnare avgassystem, och den har aldrig känts "svag" oavsett om det original eller öppnare ljuddämpare
Vill du ha en sprängskiss på förgasarna, så kan jag maila den till dig
Jämför jag med Hondan jag hade innan, som hade många mer hästkrafter, så är det mera tryck i Triumpen i låg och mellanregistret (men Hondan hade högre toppfart och var inget som man utnyttjade)
Jag gillar Triumpens motorkaraktär, den är som en "turbin", effekten kommer jämnt och starkt i hela registret, inga effektpucklar, utan bara jämn kontrollerad kraft
Beträffande verktygskitet - kontrollera att tändsiftshylsan passar i mitten cylindern, där är det lite trångt
Ja tack, du kan maila mig på tlplattan@gmail.com.
mvh Tommy.
De små olyckorna är samma som medlem TRiumph råkade ut för min höll på att "dö" i första kurvan ut från tomten när den var kall. Klarade mig precis, inte roligt å trilla i kull med frugan bak på.
Ha dä
Lasse
Lasse - hahahahaha............... då förstår jag precis vad du menar med "olyckor". Det är bara som sagts tidigare, att erkänna att man vält, när den var kall.
Men till Triumpens försvar, så kan jag bara konstarera att det hände när hojen var alldeles nyinköpt och man inte lärt sig hur den "gången" på motorn, så det är mera mitt eget fel
Nu när förgasarna är "justerade" (bottenskruven), så händer det aldrig, choken används knappt numera
Men detta bekymmer har de flesta hojarna, hade det själv på Hondan som jag hade innan
Tänkte berätta om en annan retfull liten olycka. När jag skulle ta ut min nya Bonneville första gången hände det som inte får hända , i första svängen utanför garaget sladdade hojen omkull som om det hade varit blank-is och själv kanade jag efter . Det hela berodde på att bakdäcket var hade blivit påsprutat med någon smörja som var halare än olja. Hur som helst ,där står jag som ett fån och undrar vad som hänt. Skador på mc och kläder blev ersatt till viss del av försäkringen . Så se upp med nya mc och nya däck
Slitstark trippel. Har nöjet att bli intervjuad i senaste MC-nytt ang. beg.reportage om min T-Bird. Kolla in Handlare Uppsala-Sulas råd. "Ett beprövat motorkoncept som servade går hur länge som helst"! Snart är våren här! Vi får hålla ut.
Trippelhälsningar
Johan Gauding
F´låt en fråga från en Trajjanovis, men vad skiljer Legend & Thunderbirden åt?? Alltså den trepipiga Birden??
Hepp!
T-Birden kom 1995, Legenden är en ngt lägre roadster model som var 20.000 kr billigare i Sverige år 2000. Den var tänkt som instegsmodell eller lämplig för tjejer. Motorn är den fina tre-pipen som även fanns på T-birden, en custom modell som heter Adventurer lanserades också men den blev aldrig så populär. Sista åren 03-04 fanns en T-Bird sport
som hade ngt starkare motor, dubbla bromsskivor och ett läckert cafe-stuk.
Hälsningar
Johan Gauding
Lite info till
Legenden kom 1999 och kostade ~ 90000 kr, men år 2000 ville Triumph öka sin försäljning och sänkte den till~ 70000 kr
T-sport fanns i många år, inte bara 2003-4
Mer skillnad mellan T-brid och Legenden:
Legend - motorn saknar kromkåpor och är helsvart
Legend - 5 växlad mot T-birden som är 6 växlad
Legend - -har lite annan bakskärm
Legend - har lika stora hjul, T-bird har mindre bakhjul
Legend - har alltid rostfria fälgbanor, T-bird har aluminium på tidigare modeller (har jag för mig)
Legend - lite smalare/skålad sadel för föraren, som gör att den blir något "lägre"
sedan finns det ju lite skillnad på ljuddämpare, färgsättning ...
Oki, då klarnar bilden lite, tack för det...
Har kikat på dessa tripplar tidigare men det hamnade en Bonneville i garaget till slut.
Eller slut, den här säsongen kanske jag ska tillägga, det har ju bytts hojjar förr! :-)
Hepp!
Bonnevillen är en mycket fin hoj med 60-tals känsla, T-birden är mera 50-tal. Men trippeln är nog en vassare motor en din twin. Några ytterligare detaljer, Birden fick 6 växlar och kromade fälgar 2001 samtidigt som den då blev ngt lägre med ny sving. Bonneville eller Thunderbird-It is a Triumph!!!
Johan
Johan - aha, att T-birden fick 6 växlar först 2001, visste jag inte, trodde den haft det hela tiden
Nu handlade tråden om Legend, men när du nu nämner Bonnevillen, så är det som Johan skriver - något svagare motor och håller med Johan igen - det är ju en Triumph
Vilken modell blev det - förgasare eller insprutning?
Bonnevillen provades för ett bra tag sedan och den har riktigt sköna "vibrationer", nu gillar jag normalt sett inte när det "skakar", så att man blir kass i händerna. Men Bonnevillen fick fram ett leende i hela kroppen - precis rätt känsla, den har en känsla att den "lever", på ett poitivt sätt
Trippeln är helt vibrationsfri, i mitt tycke, vilket var förutsättningen för mitt köp
Provade även Kawasakis 650 kopia av Triumph, men den var bara snygg att se på. Den passade inte alls mig. Alldeles för mycket "surr" (fina skakningar)
Det blev en nollnia, eller nollåtta, vet inte riktigt hur man räknar... Den är intagen av Triumph Sverige augusti 08, stått hos handlare till februari -10, så jag är alltså förste brukare... Den har 1,2km på mätaren & jag har faktiskt inte startat den ännu... :-)
Så om den är klen & skakar, det kan jag inte säga nått om, ännu.
Men jämfört med den 167-hästars BMW som jag bytte bort mot denna, så kommer den nog kännas lite slö...
När jag ändå kapat tråden, en fråga, blir man utskrattad på en Brittania-träff om man dyker upp med en Hinkley-Bonneville? Är det dom äldre maskinerna som gäller eller är det ok att duka upp med en insprutare med elstart??
Hepp! Anders
Du måste logga in för att posta.