Idag 0505 hände det som inte fick hända. På väg till arbetet kl 6:15, la jag mc på vägen. Jag hade ca 55- 60 km/tim, vägbanan något fuktig, inget regn. Lång kö på ca 1 km. Jag uppskattar att jag hade god marginal till framförvarande bil. Han bromsade in hastigt, och jag fick reaktion sanbbt på handbromsen, glömde fotbromsen, och vips for jag i backen.
Jag kom upp snabbt av egen fart, en dam stannade sin bil och frågade förvånande, hur mår du, jo jag mår bra sa jag. Hon fortsatte och frågade, är det säkert. Ja sa jag.
Men du kan ta hit din man så han får hjälpa mig upp med mc. Fick putta den över andra sidan vägen.
Där konstaterade jag att tanken,vindskyddet,framskärm,tutan,kopplingshandtaget,växellknoppen,motorkåkor,blinkers, avgasrör var skadat och repat.
För min egen del så kände jag inte så mycket, mer än att det värkte i högra tummen, högra knät.
Väl inne på mölndalssjukhus fick jag vänta och vänta tills min tur.
Läkaren konstaterade att ett ledband gått av i tummen, har fått gips nu. Imorgon torsdag skall jag göra en operation.Inga andra skador som tur är.
Försäkringen tar alla mc kläder inkl hjälm, jag får nytt.
Efteråt har jag gått och funderat, hur kunde jag göra för att lindra inbromsningen, det var en ren reflex. Hade jag klarat detta bättre med ABS eller?
Som tur, jag lever, och längtar efter att få köra igen, men det lär ta ca 1 mån innan jag kan detta.
mvh Tommy. (det gick att skriva med gipsad tumme)
Postad för 2 months sedan
#