Förr var det ABS på alla hojar...
Legend 00
(72 inlägg) (12 röster)-
Postad för 1 year sedan #
-
Ja ja, låsningsfritt iallafall
Postad för 1 year sedan # -
Tommy - tråkig händelse, men ibland går det fort att förändra livet lite grand, men tur att det inte blev mer skador på dig själv (motorcykeln går alltid att fixa)
Hoppas du får tillbaka mc:n innan sommaren är slut, för ibland kan dessa repartioner dra ut på tiden under högsäsongen
Men vad säger din madam - får du köra mera, om hon får bestämma!!
Har lagt mig på nästan exakt samma sätt, och ABS hade säkert förbättrat oddsen för oss båda. Det är inte svårt att låsa framhjulet när man instinktivt panikbromsar, speciellt inte med kalla eller blöta däck.
Det är ju inte så mycket bromssträckan det handlar om med ABS utan mer just att hålla sig på hjulen.Postad för 1 year sedan # -
Hej igen. Gjorde operationen i går torsdag, vilket tog ca 1,5 tim.Ledbandet eller legamentet var nästan avslitet. Läkaren fick spika fast det för att det skulle fixeras på rätt ställe.Nu fredag mår jag relativt bra,har fått morfin för att motverka smärta,änn är det inte så farligt.Jag får väl inte 100 % rölighet, men skall kunna arbeta med tummen ändå.
Vad beträffar rullgrus, så var det inget sådand på vägen,min fru har inte sagt nej till fortsatt körning.
En annan tanke , framdäcket jag har är Bridgestone, vilket har framgått att det däcket är väl hårt,vilket kan ha orsak till vältning också. Bak sitter det Meetzeler.
mvh TommyPostad för 1 year sedan # -
Det e sant som du skriver att det kan bero på däcken. Att vissa, beroende på gummiblandning och ålder e totalt livsfarliga att åka omkring på. Minns Avon roadrunner på 80talet och övergångsställen med lite fukt- man vågade ju inte bromsa där...
tribon - när du nämner övergångsställen, så kommer jag att tänka på en träbro, som jag passerar varje gång man skall ut och köra, lindrigt sagt - den är svinhal, när det är blöt ute, oavsett däck, rena vinter isen
Hur är det Håkan, hoppas du har kommit över chocken lite grand. Hade varit roligt mitt i allt eländet om du ville delge oss andra hur det går med att återställa din Legend, hur det är med delar, vem du kommer lämna den till osv. Kan ju fungera lite som terapi under läkandeprocessen.
//johanPostad för 1 year sedan # -
Jag kommer att delge er denna tråkiga händelse. Vet inte om jag fick någon chock, allt kändes okey när jag stod vid sidan av Triumphen. Det var ju bara tummen som ömmade lite.
Har lämnat in hojen hos johans mc i Göteborg. If försäkring kommer och besiktigar mc. Alla kläder är inlämnade inkl hjälm.
Återkommer med mer om mc.
När det gäller mig själv så har jag kontaktat If, ringt företaget och sjukanmält mig, blir ju borta 6 veckor. Skickat in alla kvitton på kläder, samt skadeblanketten.
Får kolla så det inte är mer som skall skickas.
Jag återkommer.
mvh Tommy P.s scaniarider. du menade väl mig Tommy eller.Postad för 1 year sedan # -
Ursäkta Tommy, vet inte var jag fick Håkan ifrån (inte illa ment Håkan.
mvh JohanPostad för 1 year sedan # -
Nu har jag fått ett svar ifrån If försäkringar. De löser in legenden, det kostar för mycket att reparera mc
Jag fick 46000:-. Det får jag väl vara nöjd med. O.k - självrisken 6000:-. Jag betalade 50000 för mc i jan. Det är smällar man får ta.
Nu gäller det att hitta något annat, helst med ABS.
Nu på måndag skall jag ta stygnen på tummen, samt det blir ett nytt gips. Man börjar vänja sig med gipset, men det är väldigt svårt att knäppa byxorna, kan jag inte knäppa byxan så kan jag inte få upp dragkedjan.
mvh Tommy Larsson.Postad för 1 year sedan # -
De e väl bara upp i sadeln igen ,när du är fysiskt återställd. Det där med ABS är säkert otroligt bra men jag funderar ibland på vad som är bäst, att "lära" sig att köra hoj utan, dvs skaffa mycket rutin eller att skaffa hoj från början med ABS. Jag har en känsla av att oerfaren hojåkare + ABS medför att man tänjer på gränserna från början.
Jag (med snart 30 år gammalt A-kort och lite mil)känner att SMCs kurser skulle vara bra för mig.../johanPostad för 1 year sedan #
Svara
Du måste logga in för att posta.