Gillar ljudet skarpt i min Thunderbird 900 Sport men skulle vilja ha lite mera ljud, men inget buller. Någon som har ngt tips hur göra utan att sätta bågfilen i originalsystemet. Tycker egentligen att det är en styggelse att börja pula med ngt sådant men som sagt, finns kanske tips från andra att ta till sig.
/johan
Mera ljud i en Thunderbird 900
(12 inlägg) (4 röster)-
Postad för 2 years sedan #
-
Har du modellen med 2 rör upplagda på hö sida och ett på den vänstra? Om du har ett rör på vardera sidan kan du få köpa 2 st Raask Minizoom koniska rör av mig till ett bra pris. Det ger ett otroligt ljud, du måste nog även byta munstycken med ett öppnare system. Själv bytte jag till Triumphs original effektsystem eftersom jag ville ha det mer ursprungliga utseendet. Att såga i ditt eget system verkar helt fel!
Trippelhälsningar
JohanPostad för 2 years sedan # -
Tack Johan för erbjudandet men jag har modellen med 2 rör på en sida och inget på den andra, fräckt tycket jag. Såga hade jag inte tänkt, funderar på om annat luftfilter kan påverka positivt.
/johanPostad för 2 years sedan # -
OK, din modell är en av de snyggaste Trajor som finns tycker jag, ett effektfilter kommer nog att göra ljudet maffigare. Jag kollade för egen del med Johans MC och till min Bird så skulle ljudet ändras, dock utlovas ingen effektökning så då hoppade jag av. Men du sitter väl rätt nöjd med din 6-vxl låda och dina dryga 80 hästar.
Johan G.
Postad för 2 years sedan # -
;-) jadå Johan, jag är fullt nöjd ( om inte kopplingen hade slirat lite grand. Skall kolla vidare med luftfiltret, kanske varit en utväg.
Förresten, har ett s.k wind shield som jag tror du har också, dvs en genomskinlig liten kåpa/vindavvisare. Tog av den för fränare utseende men oj vad den blev vindkänslig utan. Både bra och dåligt, man kör långsammare...;-) johanPostad för 2 years sedan # -
Min ruta är ett originaltillbehör som heter Summer screen, den underlättar vid motorvägsfart. Men visst ät det tuffare utan, läste en artikel där det skrevs: "sätta vindruta på en Triumph borde rendera placering i stupstock framför kyrkan varje Söndag". Jag har även kapat bakskärmen så att jag blivit av med "Gällivarehänget" som Thunderbirden har. Miniblinkers, ställbara broms och kopplingshandtag samt King & Queen dyna piffar upp komforten men framförallt: En beg. renoverad Öhlins dämpare i bak har gjort underverk med hojen. Effektdämparna gav några HK ytterligare och ett skönt morr från trippeln.
Var in till city ikväll och såg en orange T-Bird sport med liten kåpa fram typ Speed triple. Kan det va nåt? Din var väl röd? Det är mycket snyggare, är som sagt lite avundsjuk på din sport men man kan inte få allt./Johan G.
Postad för 1 year sedan # -
Det är nog samma som jag har. Ställbara handtag har jag också om du menar att man kan ställa "slaglängden" på dom men det är orignal. Och, skulle vilja en liten kåpa som du beskriver. Skulle du se den oranga igen så får du gärna fråga ägaren var kåpan kommer ifrån. Min är gul och väldig snygg;-)
/johan
PS. Det där med kapad skärm förstår jag inte, däremot skulle jag vilja haft ner hojen lite närmare så att avståndet mellan skärm och hjul minskades något.DSPostad för 1 year sedan # -
Den gör tydligen ingen större nytta för vindavlastning mm
Yes, jag tycker den hade varit perfekt. Tror inte heller att den är särskilt vindavvisande men bättre än utan./johan
Johans mc sålde dessa förra året, men finns inte på deras hemsida nu (är du intresserad så skicka iväge ett mail.
Har för mig att den var billigare en den genomskinliga varianten ~ 1500 - 2000 kr
/christerPostad för 1 year sedan # -
Tack för tipset. /johan
Min Adventurer 900 från 96 hade en liten skruv i varje avgasrör strax nedanför böjjen. Vet inte om dom skruvarna är original men när jag tog bort dom fick jag ett lite skönare ljud (lite mindre symaskin).
"Beauty is only skindeap, ugly goes all the way to the bone"Postad för 1 year sedan #
Svara
Du måste logga in för att posta.