Hej, när jag besiktigade igår frågade jag artigt besiktningsmannen om det var okej med den lilla backspegel jag monterat i styränden. Han svarade att det var ok och nödvändigt då det i Augusti sist år blev krav på minst en backspegel på motorcyklar. 'Kan vara bra att veta då det ju inte alltid använts på äldre cyklar speciellt. Det är ju alltid tråkigt att få poäng och behöva gå till tandläkar'n igen! Förövrigt förväntade jag att få tvåa på bakdäck men det är fortfarande 1mm som gäller, det är väl 1,6 på bilar tror jag. Och främre bromsen vibbar lätt i handtaget har jag märkt men Mr Besiktning tyckte frambromsen fungerade bra! Rena papper alltså. Jag kan också nämna att hojen går fint med pluggade lufthål i toppen och är man flitig som jag var sist helg kan man få en bensinförbrukning på 0,84l/mil. Jag kör ju av gammal ohejdad vana med häftiga avdrag och det kostar nu. MVH HASSE D
Ny regel om backspegel
(3 inlägg) (2 röster)-
Postad för 1 year sedan #
-
Krav på backspegel? vad har du för årsmodell på din ser inte vad det är får någe på bilden. ska ju besiktiga min om några veckor och den har ju klarat sig förr men den är ju en -69a.
Postad för 1 year sedan # -
Hej Fredde och alla andra. När jag besiktigade min T100 fr 2005 härom veckan frågade jag B-mannen om den lilla Hotrod backspegeln jag monterat var OK enligt hans tycke. Han svarade att det var ju bra den satt där för det är lag på sådan sen ett tag tillbaka. För att veta säkert har jag just pratat med besiktningen i Lysekil som forskade lite och kom fram till att hojar fr 1999 och framåt tydligen skall ha två backspeglar för att undvika en tvåa i protokollet (retroaktivt!). Men det var lite grumligt om man bara hade en...I övrigt hade han jag pratade med hittills bara kollat att ev spegel satt fast om sådan var monterad så det var kanske dumt att påminna honom! Men han var sjysst och hjälpsam och min moppe blev ju godkänd med en. Som du/ni förstår är det hittills ganska diffust men vi kan nog förvänta att spegel skall monteras, åtminstonde till besiktning, i framtiden. Själv tycker jag att en vä spegel kan vara bra på motorvägen när man vill byta fil och köra om och åxå för att se om den Pålisbil du just kört om eller mött innehåller uttråkade tjänstemän som fattat tycke för dig. Hade jag haft en spegel på min Ariel VB den gången i Danmark hade jag inte behövt vrida 180 grader på skallen, vilket verkade misstänksamt, för att se att de tvärvände och jagade efter för att nypa mig. Bara för att jag tog en provtur oregggat och fritt blås 2 tums. Då fick jag tänka kvickt och lyckades gömma mig bakom kompisens garage i en timme innan jag smög hemåt via småvägar... Hasse D
Postad för 1 year sedan #
Svara
Du måste logga in för att posta.