Hej.
Är det någon som har erfarenhet av oljud i transmissionen på en tiger-02?
Det är ett knorrande ljud som följer hastigheten,oavsett växel eller friläge.Låter mest när jag rullar ganska sakta.Tror inte det låter när motorn "drar".
Det roliga i kråksången är att om cyckeln står ett tag(ett par veckor eller mer)så låter det inget på ett tag.Kommer först efter några mils körning.
Johans mc i Göteborg har tittat på det men hittar inte felet.
Drivpaketet är bra,kedjan spårar bra,bakhjulslagret är bra.Har filat till glidskenorna under och över svingen utan att ljudet ändras.
En liten misstanke går till lagret till utgående axeln men det vill jag helst inte.
Har någon kunskap eller erfarenhet om detta är jag mycket tacksam för svar!
Oljud i transmissionen tiger02
(7 inlägg) (2 röster)-
Postad för 1 year sedan #
-
är främre drevet riktigt åtdraget? är kedjan fräch? smord? ryckutjämnargummit i bakhjulet glappigt?
tror inte att det är lagret
Postad för 1 year sedan # -
Fram och bakdrev sitter som de skall.Kedjan är fräch,har gått ca 900 mil och har alltid varit välsmord.Ryckutjämnargummit är ok.
Det låter inte från bakhjulet utan någonstan i trakten kring famdrev/övergången vid svingen.
Jag inbillar mig att om det varit lagret hade det låtit hela tiden.
Skall kanske pröva att byta glidskenorna?Postad för 1 year sedan # -
ja det e kanske så att så länge du har dragläge så e kedjan spänd och då ligger den inte an på svingens glidskena vilket den gör vid motorbroms och rullning då bakhjulet driver kedjan
tycker iofs att glidskenorna inte borde vara slut. min bonneville har gått dryga 3000 mil nu och inga fel där inte
Håller med om att glidskenorna borde hålla längre än så.Jag vet inte hur de ser ut nya men de är nu formade helt efter kedjan.Johans mc hade den i ett par dagar men kunnde inte sätta fingret på vad det kom ifrån...Just då lät den väldigt illa och de misstänkte lagret,men det är ju inget man byter bara för att "kolla".
Jävligt irriterande!Hade hoppats att någon kom och sa att "där är felet".Postad för 1 year sedan # -
Jo, men om nu din märkesverkstad kollat och inte lokaliserat felet så kan man ju börja undra om det är nåt fel eller inte. Det finns en massa bra mc-mekare i TOMCC som skulle kunna hjälpa dej. Det gäller bara att hitta rätt person. Ja ja, jag vet att de flesta är mer eller mindre experter på äldre trajjor men inte ännu blivit vana med att meka dessa nya hojar. Tips kan du ju alltid få
Postad för 1 year sedan #
Svara
Du måste logga in för att posta.