...nån som vet om slickshiftlådan endast var ett tillval eller om den satt som standard på någon cykel ?
Slickshift
(7 inlägg) (3 röster)-
Postad för 1 year sedan #
-
Din fråga har tyvärr hunnit bli lite gammal nu, du kanske fått bra svar från annt håll, men eftersom jag äntligen lyckats logga in så tänkte jag nämna att slick shift inte var tillval, tvärtom den var standard från , om jag minns rätt, 1958 års säsong. Den försvann när blockmotorerna infördes, alltså inte på så många 500:or men hängde iallafall med i 5 år på 650-modellerna.
Postad för 1 year sedan # -
Tack Viktor !
Verkar inte ha varit nån hit även om man tycker det borde vara det vid snabba växlingar, kanske du kan svara på nästa fråga med; bakhjul med splinesat snabbfäste för bromstrumman, vilken historia finns bakom det ?
QD-naven dyker upp med fjäderramarna på 55-orna. Mycket praktiskt att slippa lossa bromsstagen och kedjan när punkteringen ska lagas, allt hänger så smidigt kvar på hojen. Första versionen har koniska lager, lite mysko då de fasta naven får vanliga kullager det året. Det rättas till runt -65 då även QD-naven får kullager. Finns med på tillbehörslistan t.o.m. -70 (ingen variant av de koniska naven är "snabbborttagbar"). Erbjuds inte heller till femhundrorna därefter fastän de fortsätter med järnnaven. Såldes inte heller till jänkarna, de räknades väl som inte tillräcklig hållbara där, jänkarna var duktiga på att knäcka ramar med sin våldsammare körstil i öknarna. Kanske därför inte triplarna heller fick QD-nav, där är också lite mer kraft att räkna med.
Hej QD Naven var ju tänkta för Trail hojar, och för cross hojar det skulle gå snabbt att byta däck, utan att behöva släppa på kedjejusteringen! Jag har en (ny ) Axelände till ett sådant nav om någon behöver? Mvh gashasse.
Tack för all info! På min 55;a satt ett "vanligt" bakhjul med koniskt rullager, tänkte jag skulle byta men lagren kostade lika mycket som cykeln...så det blev hjulbyte i stället. Nästa fråga; varför satt varvräknardrivningen på registerkåpan så få år ? Var / är det några speciella svagheter i detta ?
Ja, varför vet jag inte, då bör man väl ha jobbat ihop med grabbarna i Meriden. Men när blockmotorn ritades så användes drivningen från avgaskammens högersida till brytarna så den blev liksom upptagen. Och varvräknardrivningen var heller inte nu en efterkonstruktion utan integrerad i motorblocket från början.
Någon direkt nackdel med att ha drivningen utstickande från sidan ser jag inte, många andra som t.ex. Norton o. Velocette gjorde likadant, möjligen på 70-talet när byxbenen var som vidast kunde man fastna i den.
Lite retfullt när benet fastnade så man inte nådde ner till marken när man stannade, det hände mig fast då var det kicken som byxan hakade upp sig på. (Nej, jag kan absolut inte minnas att jag föll någon gång).Postad för 1 year sedan #
Svara
Du måste logga in för att posta.