Hej!
Som mångårig skrotsamlare och njutare (?) av gamla engelska järn fick jag ett infall för ett tag sedan och köpte en Bonneville ´05, mest för att ha något pålitligt att skjutsa frugan på. Hojen var i princip i nyskick och hade bara gått 200 mil så jag förväntade mig inga problem. Allt var också frid och fröjd i ytterligare 100 mil men sedan började den bli grinig. Ett mystiskt elfel uppenbarade sig; ibland vägrade hojen att starta. Startmotorn gick, det klickade i startreläet men det fanns ingen gnista på något av stiften. Under gång gick hojen klockrent, missade inte en takt under hela tiden men jag vågade knappt stänga av hojen. Man visste aldrig om den skulle starta igen. Varm eller kall motor, långtur eller körning runt kvarteret, fanns ingen konsekvens i när felet uppenbarade sig. Jag testade att knacka lite på styrboxen under sadeln när den var grinig och se på fan; den tände. Detta upprepade sig ett par gånger och på Triumph Center i Lödde har man nu också, efter att ha testat med en annan box, kommit fram till att det är boxen som är kass. Är väl någon kallödning eller defekt diod för någon tia som spökar därinne. Boxen är ju en helt försluten svart låda så vem vet vad som gömmer sig därinne? Nu till det roliga; en ny box kostar över 5000:- spänn! Fan ta modern elektronik! Jättebra när det fungerar men ve när det börjar klabba! En svart plastlåda stor som en tändsticksask får hela hojen att bli fullständigt stendöd...
Det finns väl ingen därute som klotat med sin Bonneville och ligger på en fungerande box? Nä, tänkte väl det, men jag fick i alla fall skriva av mig. Skall aldrig mer svära över halvslitna gamla brytare...